Dinsdag 14 februari

  • Uitgezonden: 14-02-2012

Schrijver Arnon Grunberg over de tentoonstelling ‘Les vacances de Monsieur Grunberg’ in Foam te Amsterdam, conservator Peter van der Coelen van Boijmans van Beuningen over het werk van Maarten van Heemskerck (1498-1574), curator Lars Hendrikman licht het werk toe van Tsukioka Kōgyo, en de Israëlische schrijver Etgar Keret over zijn nieuwe verhalenbundel ‘Verrassing’.

EERSTE UUR

Eeuwenlang was de kunstwereld een mannenbolwerk. Maar aan het begin van de 19e eeuw kwam daar verandering in. Dat concludeert kunsthistorica Hanna Klarenbeek in haar proefschrift Penseelprinsessen & broodschilderessen. Vrouwen in de beeldende kunst 1808-1913. Paleis Het Loo in Apeldoorn en De Mesdag Collectie in Den Haag organiseren hierover een dubbeltentoonstelling. Inge Ter Schure vraagt dagelijks aan Hanna Klarenbeek een penseelprinses voor te stellen. Vandaag: Elisabeth Stapert Koning, die met slechts één arm de prachtigste schilderijen en aquarellen maakte.

In Foam Fotografiemuseum Amsterdam is de tentoonstelling Les vacances de Monsieur Grunberg te zien, een project van schrijver Arnon Grunberg en beeldend kunstenaar Wendela Hubrecht. Voor het project wilde Grunberg logeren en meedraaien in het gezinsleven. Hij wilde het fenomeen gezin onderzoeken door met hen op vakantie te gaan. 'Een gezin op vakantie is een gezin in oorlogsgebied, of beter gezegd in een oorlogssituatie,’ aldus Grunberg. Na een oproep en audities koos hij voor het gezin van Maud en Nick, die hem meenamen naar het Griekse eiland Lefkas. De gezinnen die afvielen kregen een wegwerpcamera mee om zo toch nog een bijdrage te leveren. Laura Stek kreeg van Arnon Grunberg tekst en uitleg over dit project.

De tentoonstelling De schoonheid van stilte stelt het werk van een van de grote Japanse prentkunstenaars van de vorige eeuwwisseling, Tsukioka Kōgyo, centraal. Kōgyo is bekend geworden met zijn populaire afbeeldingen van het typisch Japanse Nō theater, dat eind vorige eeuw een ware revival onderging. Daarnaast beeldde hij dieren en landschappen uit. Zijn techniek, de kleurenhoutsnede, is zo verfijnd dat deze niet te onderscheiden is van geschilderd werk. Catherine van Campen spreekt met Lars Hendrikman, curator van het Bonnefantenmuseum, over het werk van Tsukioka Kōgyo.

TWEEDE UUR

Roel Bentz van den Berg bespreekt Shame, de tweede film van regisseur en videokunstenaar Steve McQueen. Over seksverslaving, met de Britse acteur Michael Fassbender in de hoofdrol.

Dit voorjaar zijn in het Rotterdamse museum Boijmans van Beuningen prenten, schilderijen en tekeningen te zien van de 16de-eeuwse kunstenaar Maarten van Heemskerck (1498-1574). De aanleiding van de tentoonstelling is het schilderij Zelfportret met Colosseum dat vanuit het Fitzwilliam Museum in Cambridge naar Rotterdam komt. In twee zalen toont het museum werk van deze kunstenaar uit Haarlem, die zich liet inspireren door de klassieke oudheid. Wim Noordhoek maakt met conservator Peter van der Coelen een rondgang langs de tentoonstelling Het oude Rome herleeft.

In de verhalen van de Israëlische schrijver Etgar Keret wordt het absurde normaal en normale absurd. Ze zijn intens humoristisch zonder per se grappig te zijn: de humor in zijn verhalen vertelt iets over het leven, over de ongrijpbare ongerijmdheid ervan. Zoals: Een vrouw ontdekt een rits in de mond van haar vriend, ontdoet hem van zijn omhulsel en leeft verder met de jongeman die achter de rits blijkt schuil te gaan. Tjitske Mussche had een ontmoeting met Etgar Keret n.a.v. het verschijnen van zijn nieuwe verhalenbundel Verrassing.

reacties