Maandag 25 juni

  • Uitgezonden: 25-06-2012

Jazzhistoricus Hans Zirkzee over Rotterdam als jazzstad, aandacht voor Chino Otsuka's tentoonstelling ‘Een wereld aan herinneringen’ in Huis Marseille te Amsterdam, een verslag van de Zomerexpo in het Haags Gemeentemuseum, de laatste reportages vanaf de 31 editie van het Oerol-festival, en conservator Nicolette Gast en violist Frank Steijns over de installatie 'Ballads' in de Rotterdamse Onderzeebootloods.

EERSTE UUR

Deze en volgende week worden in Rotterdam de festivals North Sea Round Town en North Sea Jazz gehouden. De Rotterdamse jazz zit in de lift. Net nu het weer goed gaat met de scene in de Maasstad dreigt de plaatselijke raad de subsidies voor vele organisaties en bands stop te zetten. Is dat de doodsteek voor de Rotterdamse jazz? En is Rotterdam eigenlijk wel een jazzstad? Tom Klaassen zocht het uit. Vandaag: jazzhistoricus Hans Zirkzee.

Arnon Grunberg leest - waar ook ter wereld - zijn wekelijkse kroniek voor.

De Japanse fotografe Chino Otsuka verhuisde op tienjarige leeftijd naar Engeland. Het onderzoek naar haar culturele identiteit loopt als een rode draad door haar oeuvre. Aan de hand van zelfportretten verbeeldt zij haar Japanse origine en de blijvende invloed van deze cultuur vanuit haar westerse wortels. Haar werk draait letterlijk om de kunst van het herinneren. Hoe bewaren wij onze herinneringen? Kan fotografie herinneren? Kan het vergeten? De antwoorden op deze vragen worden zichtbaar op haar tentoonstelling ‘Een wereld aan herinneringen’. Catherine van Campen spreekt met Nanda van den Berg, conservator bij Huis Marseille, over het eerste grote retrospectief van Chino Otsuka.

TWEEDE UUR

Wim Noordhoek doet verslag van de Zomerexpo in het Haags Gemeentemuseum waar 235 amateurs en professionals zich storten op het thema Liefde.

Oerol is een samenwerking aangegaan met het Nijmeegse literair productiehuis Wintertuin. Er zijn twee programma's; een in de wonderlijke tenten van studio Dré Wapenaar in de duinen, met schrijvers die werk voorlezen dat ze samen hebben gemaakt. En het tweede is in het bostheater, waar schrijvers voordragen in combinatie met geïmproviseerde muziek onder leiding van Corrie van Binsbergen. Botte Jellema bericht vanaf Oerol, alwaar hij sprak met Corrie van Binsbergen en de schrijvers A.L. Snijders, F. Starik en Alma Mathijsen. Op Oerol wordt ook de voorstelling Het Lied, Opus 1 in G groot voor Opel Kadett en twee zangers opgevoerd. Een doorlopend lied, gezongen door de Nederlandse zanger en cabaretier André Manuel en de Vlaamse bard en instrumentenbouwer Geert Hautekiet. Met hun gitaren zitten ze in wat rest van de Kadett, en bezingen ze hun mid-life road trip. Botte Jellema ontmoette André Manuel en Geert Hautekiet na afloop van de voorstelling.

De Turkse kunstenaar Sarkis maakte in opdracht van Museum Boymans van Beuningen de installatie Ballads. Centraal in de installatie staat een enorm carillon, dat gewijde klanken van een kerk door de ruimte doet galmen. Het carillon is van Frank Steijns, stadsbeiaardier van Maastricht en violist in het orkest van Andre Rieu. Het is zijn missie om het carillon onder een groot publiek te promoten. Zo speelde hij eerder nummers van The Stones, en trad hij op met Metallica. In de Onderzeebootloods, een vaste locatie van het museum in de Rotterdamse haven, speelt hij elke zondag Litany for the Whale van avant-gardecomponist John Cage. Emmie Kollau sprak met Steins en met conservator Nicolette Gast.

reacties

Chino Otsuka

Oerol #5

Ballads